Social kompetens
Företagarna och handelsmännen i Karlebynejden har alltid varit ett rörligt släkte. Med ett öppet sinne och med en livsbejakande humor har det varit lätt att komma i kontakt med främmande människor. Grundinställningen har alltid varit naturligt ärlig, öppen och framför allt ödmjukt likvärdig. Detta har öppnat för förtroendefulla relationer både privat och i affärer och skapat förutsättningar för företagens tillväxt och ökat välstånd. Samtidigt har det utvecklat en förmåga att vara på rätt plats vid rätt tid.
En ofta upprepad skröna är hur Kolumbus i Amerika möttes av en Karlebybo som frågade ”Köper du na stjinna?”
En annan aspekt är att dessa företagare och handelsmän var sociala människor och underhållande sällskap. I staden hade man grundat Sällskapsklubben som fortfarande verkar i staden och som är landets äldsta ännu verkande klubb. Det aktiva näringslivet och branschkoncentrationerna som läder och textil drog till sig material- och maskinleverantörer. I umgänget med dessa tillfördes regionen stora mängder av tyst kunskap om konkurrenter och marknader. Detta förstod man sedan att utnyttja för att skapa sig konkurrensfördelar.
Man kan idag begrunda betydelsen av denna tysta kunskap när vi håller på att hamna på sidan av dessa informationsströmmar, strömmar som allt mera går mot länderna i Fjärran Östern.
-Henrik Huhta-
